"En række fine fortællinger, som kan være med til at skabe en god og mere tryg overgang fra børnehave til SFO og skole"

Lektørudtalelse, DBC


 Pi-bøgerne er 3 hjertevarme billedbøger om overgangen fra børnehave til SFO og skole

Pi-bøgerne handler om Pi og hele den følelsesmæssige rutschebanetur, som hun oplever, når hun skal sige farvel til børnehaven og goddag til SFO og skole.

Jeg har lavet bøgerne, fordi det var de bøger, som jeg selv manglede, da min dreng, Emil stod overfor sin hidtil største forandring i sit liv. Han skulle tage afsked med børnehaven og hans yndlingsvoksen, fordi tiden var kommet til, at han skulle starte i forårs SFO. For ham var forårs SFO'en en stor, ukendt verden med nye voksne, nye regler og nye omgivelser.

Jeg blev så inspireret af Emils oplevelse, at jeg begyndte at skrive. I starten skrev jeg for at hjælpe ham. Jeg læste Pi tager tilløb til SFO og skole højt for ham som godnatlæsning. Det var tydeligt, at han kunne spejle sine følelser i fortællingen. En dag spurgte han, hvornår historien fik billeder. Og så begyndte jeg at tegne. Pludselig var den første bog skabt, og jeg blev grebet af idéen om flere. Jeg fik mod på at skabe en serie af tre bøger, der omfavner hele den skelsættende forandring det er at gå fra at være et børnehavebarn til at blive et SFO- og skolebarn.

Pi-bøgerne er mit hjerteprojekt og håber, at de kan være med til at hjælpe mange andre børn med at sætte ord på de ting, som de oplever i overgangen fra børnehave til tidlig SFO og skole. Både det sjove, det dumme og alt det der er anderledes.

Pi tager tilløb til SFO og skole

Vi møder Pi i børnehaven, hvor hun får beskeden om, at hun snart starte i forårs-SFO. Men Pi glæder sig ikke for hun ved ikke, hvad SFO er for noget. Pi vil ikke starte i SFO. Men Pi elsker at lære nyt, og med hjælp fra de voksne, gode legekammerater samt Mor og Far bliver hun klar til at tage det store spring til forårs-SFO. Kernen i fortællingen er den sidste tid i børnehaven.

Pi tager et kvantespring

I denne bog tager Pi springet fra at være børnehavebarn til at være forårsbarn i SFO'en. Det er et kæmpe spring. Hun oplever mange nye ting på en gang; Hun får nye venner, møder nye voksne, og hun lærer nye regler at kende. Pi elsker at lære nyt, men det kræver også meget energi. Rigtig meget energi. Fortællingen fokuserer på den første tid i tidlig SFO. 

Pi tager skolen på sig

Skolen er ikke helt nem at finde ud af, synes Pi. I skolen har bogstaverne lyde, mens klokken både ringer ud og ind med den samme lyd. Der er heller ikke altid en voksen til at hjælpe i frikvarteret. Med hjælp fra gode venner, voksne, Mor og Far får Pi styr på, hvad det vil sige at være et skolebarn. Det centrale i fortællingen er alt det, som er sjovt, dumt og anderledes ved at gå i skole.

Flotte anmeldelser af Pi-bøgerne

"Et helstøbt materiale til pædagogers arbejde med overgange."

Af Trine Vinther Larsen i Børn og Unge 6/2024

Læs den fulde omtale her.

"Bøgerne formår på en ret fantastisk måde at behandle emner så som forandring, venskab og læring. Følelser, som ethvert barn i lignende situationer vil kunne genkende." Af Louise Levring Sommer

Læs den fulde anmeldelse her.

4 stjerner til Pi tager tilløb til SFO og skole.

"Det er et rigtig stort skift at gå fra børnehaven til forårs SFO, og der mener jeg helt sikkert at bogen om Pi er rigtig god for både forældre og børn. Det er ikke altid man lige kan få spurgt om de “rigtige” ting som forældre, men måske barnet selv begynder at snakke om det svære ved at lytte til Pi’s historie." Af Dorthe Bøttger. 

Læs den fulde anmeldelse her.

5 stjerner til Pi tager et kvantespring.

"Bogen er igen propfyldt med følelse, de er store, der er mange af dem, men det positive er at Pi taler om dem. Det kan hjælpe den nye skolestarter med at få sat ord på nogle af de ting som er svære." Af Dorthe Bøttger. 

Læs den fulde anmeldelse her

5 stjerner til Pi tager skolen på sig.

"Pi har vigtige følelser, og hun har igen rigtig mange af dem, alt fra glæde til sorg. Glæden over at være en stor pige og gå i skolen, og sorgen over at det ikke er som børnehaven." Af Dorthe Bøttger. 

Læs den fulde anmeldelse her

"Tre super fine bøger om skiftet mellem børnehave og SFO og skole. Der er lagt masser af tanker og kærlighed i bøgerne, det kan man se både i tekst og i forord." Af @børnereolen på Instagra

"Som læser følger man Pi, og der stilles spørgsmål til læseren undervejs. Det giver nogle vidunderlige snakke med ens barn. #kæmpeanbefaling." Af @bibliotekarens_anbefalinger på Instagram

Betaling via EAN nummer

Hvis du ønsker, at betale via EAN nummer kan du skrive en mail til kontakt@tanjalykke.dk med din bestilling samt dine kontaktoplysninger og betalingsinfo. OBS. Jeg tager et betalingsgebyr på 50 kr. ved betaling via EAN nummer.


3-i-1 børnebøger

Pi-bøgerne er ikke en helt almindelig serie af børnebøger om overgangen fra børnehave til tidlig SFO og skole.

For det første er bøgerne lærerige højtlæsningsbøger. Bøgerne kan læses hjemme i sofaen, i hyggekrogen i børnehaven eller på dit lokale bibliotek. Da fortællingen har fokus på Pis tanker og følelse kan bøgerne hjælpe børn til at sætte ord på alt det de oplever - det sjove, det dumme og alt det der er anderledes, når de siger farvel til børnehaven og goddag til SFO og skole.

For det andet er Pi-bøgerne teoribøger i børnehøjde. Hver af de tre bøger præsenterer et børneperspektiv på de faser, som et barn oplever i overgangen fra børnehaven til tidlig SFO og skole: forberedelses-, seperations- og integrationsfasen, samt begreber som læringstab og sense of belonging. Dermed kan bøgerne understøtte det tværprofessionelle personale i deres arbejde med at skabe sammenhængende overgange fra børnehave til tidlig SFO og skole.

Sidst men ikke mindst kan bøgerne fungere som et pædagogisk materiale i overgangsarbejdet. Fortælling om Pi og hendes oplevelse af overgangen kan fungere som et overgangsobjekt, da de tre bøger foregår i hver sin læringsarena - hhv. børnehaven, tidlig SFO og børnehaveklassen. Bøgerne kan anvendes som et gennemgående materiale, der giver børnene en følelse af genkendelighed og sammenhæng i overgangene.


Læs mere om, hvorfor jeg har skrevet Pi-bøgerne

Jeg er autodidakt forfatter og jeg skriver om alle de ting, som jeg ikke kan lade være med at skrive om. De fortællinger som bare vil ud. Sådan er det også med Pi-bøgerne. I foråret 2022 oplevede jeg et unikt sammentræf; jeg var projektleder på et projekt, der havde til formål at skabe sammenhængende overgange fra børnehave til forårs-SFO og skole i et skoledistrikt i Ishøj Kommune, mens min egen dreng, Emil stod overfor selvsamme overgang. I denne dobbeltrolle fik jeg teoretisk viden om de børnetemaer og begreber, der er på spil i overgangene, mens jeg mærkede på egen krop, hvad det vil sige at være mor til en dreng, der gennemgår den største forandring i sit liv. Dermed var grundidéen til Pi-bøgerne lagt og historien om Pi skrev stort set sig selv.


Karakteren Pi er udviklet med inspiration fra både mig selv og mine to børn. Fælles for dem alle er, at de elsker at lære nyt - helst når vi selv vil. Derudover er Emils undrende spørgsmål, kommentarer og oplevelser flettet ind i fortællingen for at gøre den så virkelighedsnær som mulig.

Alle illustrationer er også tegnet af min hånd. Jeg har valgt, at tegne Pi og hendes univers med simple håndtegnede streger for at give bogen et enkelt visuelt udtryk. Det er min forhåbning, at børn i 5-7 års alderen kan spejle sig i billederne og fortællingen.

God læselyst :-)